Uw vuile roetfilter laten reinigen of een nieuwe roetfilter nodig?

99% kans dat Autex meteen de juiste roetfilter te pakken heeft voor uw wagen

Heeft u een nieuwe roetfilter of katalysator nodig dan kan Autex die hoogst waarschijnlijk het snelste leveren en plaatsen. We hebben immers een gigantische voorraad ter beschikking.

Standaard hebben we zo’n 2.200 verschillende katalysatoren en 150 roetfilters in huis en daarmee kunnen we maar liefst 18.000 types wagens van een nieuwe roetfilter of katalysator voorzien. Dankzij onze unieke databank zijn we bovendien altijd 100% zeker welk type op uw auto past. Toch een roetfilter of katalysator nodig die we net niet in huis hebben? Ook dat is geen probleem, want dan kunnen we het juiste type ongetwijfeld binnen de 24 u laten leveren!
Vindt u uw nieuwe roetfilter of katalysator niet bij Autex, dan zal u héél hard moeten zoeken om die elders wel te vinden!

Europese kwaliteit en een betrouwbare plaatsing door de Autex roetfilter specialisten

We kopen enkel roetfilters en katalysatoren aan bij gekende Europese fabrikanten. Onze onderdelen zijn daardoor duurzaam en kwalitatief en ze voldoen aan alle gekende Europese regelgeving. Bovendien zijn onze katalysatoren en roetfilters exacte kopieën van de originele merkenonderdelen, waardoor ze we een direct en perfect fit kunnen garanderen.


Waarvoor dienen die roetfilters en katalysatoren eigenlijk?

Bij dieselmotoren ontstaan er fijne roetdeeltjes door de onvolledige verbranding. Aan de koolstofkern van die roetdeeltjes hechten op hun beurt diverse schadelijke stoffen en die mogen niet zomaar uitgestoten worden. Koolstofwaterstoffen en fijn stof zijn immers bijzonder schadelijk voor het milieu en uw en onze algemene gezondheid. Net daarom is de plaatsing van roetfilter verplicht in de meeste Europese landen, want die zal wél de uitlaatgassen doorlaten, maar tegelijkertijd de schadelijke roetdeeltjes tegenhouden.

Bij benzinemotoren is de uitstoot van fijne stofdeeltjes aanzienlijk minder, maar ook hier kunnen alsnog heel wat schadelijke deeltjes gefilterd worden. Daarom is ook bij benzinewagens een katalysator verplicht.

Uw roetfilter laten reinigen of vervangen kan heel wat kosten besparen.

Niet alle opgevangen schadelijke deeltjes kunnen door de roetfilter of katalysator verbrand en geneutraliseerd worden. Daarom is  het aangeraden om permanente roetfilters regelmatig te laten reinigen zodat verstoppingen vermeden kunnen worden.

Zo’n roetfilter reiniging is trouwens niet alleen interessant voor het milieu. Verstopte roetfilters kunnen defecten aan de turbo, brandstofpomp of verstuiver creëren, storingen aan de EGR kleppen, lekkende oliekeringen en de evenwichtige werking van de motor in het gedrang brengen. Allemaal zaken die dure herstelkosten kunnen vereisen. Om deze en een onnodig hoog olie- en brandstofverbruik te vermijden, is uw roetfilter laten reinigen of vervangen dus zeker geen slecht idee.

Probleem:

De elektronische indicator licht op, het voertuig presteert niet meer en een zeer hoog brandstofverbruik? Het partikelfilter heeft slechts een beperkte capaciteit om deeltjes op te slaan. Vanaf een bepaalde hoeveelheid moeten de partikels tijdens een regeneratieproces worden verbrand tot CO2 en as. Verschillende oorzaken kunnen ertoe leiden dat het regeneratieproces niet gestart wordt met als gevolg dat het partikelfilter verstopt geraakt.

Mogelijke oorzaken:

  • Defecte of niet volledig functionerende (vervuilde) injectoren
  • Verkoolde of met roet bedekte EGR-klep
  • Wisselende brandstofkwaliteiten door een variërend bio-aandeel
  • Ongunstig rijprofiel (bv. veel korte ritten)

Oplossing:

TUNAP heeft als eerste fabrikant een gepatenteerde partikelfilter reinigingsset ontwikkeld, waarmee het verstopte filter in gemonteerde toestand snel, eenvoudig en – in vergelijking met een vervanging - kostenbesparend gereinigd kan worden:

  • In te zetten wanneer een regeneratie niet meer mogelijk is
  • Reiniging mogelijk tot quasi nieuwstaat
  • Zonder dure vervanging
  • Reiniging zonder demontage van het partikelfilter
  • Niet-ontvlambaar
  • Neutrale as- en metaalvrije formule
  • Verdampt zonder resten achter te laten
  • Compatibel met andere materialen

Een verstopte partikelfilter: dat wordt duur...

Voor de vervanging van een partikelfilter moeten klanten diep in de buidel tasten. Een nieuw filter kost algauw tussen de 1.000 € en 6.000 €. Bovendien blijft de auto langer in de werkplaats en moet er een (te betalen) vervangvoertuig ingepland worden. De TUNAP oplossing: reinigen in plaats van te vervangen

  • Voor tevreden klanten
  • Partikelfilter binnen korte tijd weer functioneel
  • Reiniging zonder complexe demontage
  • Technische vrijgaven van toonaangevende constructeurs
  • Enorme kostenbesparing
  • Preventieve maatregel om de mobiliteit van uw klanten te garanderen
  • Al meer dan 250.000 keer met succes toegepast

Benieuwd naar het prijskaartje?

Zowel voor roetfilter reiniging als voor volledige vervanging met een nieuwe roetfilter mag u zich bij garage Autex in Geel aan eerlijke prijzen verwachten. Neem contact op om een vrijblijvende offerte te ontvangen en ontdek zelf hoe competitief onze prijzen zijn.