Roetfilter reinigen: goedkoper dan vervangen door een nieuwe roetfilter
Een nieuwe roetfilter of uw bestaande roetfilter reinigen?
Heeft u een nieuwe roetfilter of katalysator nodig dan kan Autex die hoogst waarschijnlijk het snelste leveren en plaatsen. We hebben immers een
gigantische voorraad nieuwe roetfilters ter beschikking.
Standaard hebben we zo’n 2.200 verschillende katalysatoren en 150 roetfilters in huis en daarmee kunnen we maar liefst 18.000 types wagens van een nieuwe roetfilter of katalysator voorzien.
Dankzij onze unieke databank zijn we bovendien altijd
100% zeker welk type op uw auto past. Toch een roetfilter of katalysator nodig die we net niet in huis hebben? Ook dat is geen probleem, want dan kunnen we het juiste type ongetwijfeld
binnen de 24 u laten leveren!
"Vindt u uw nieuwe roetfilter of katalysator niet bij Autex, dan zal u héél hard moeten zoeken om die elders wel te vinden!""
Uw roetfilter reinigen of vervangen kan heel wat kosten besparen.
Niet alle opgevangen schadelijke deeltjes kunnen door de roetfilter of katalysator verbrand en geneutraliseerd worden. Daarom is het aangeraden om permanente roetfilters te reinigen zodat
verstoppingen vermeden kunnen worden.
Zo’n roetfilter reinigen is trouwens niet alleen interessant voor het milieu. Verstopte roetfilters kunnen defecten aan de turbo, brandstofpomp of verstuiver creëren, storingen aan de EGR kleppen, lekkende oliekeringen en de evenwichtige werking van de motor in het gedrang brengen. Allemaal zaken die
dure herstelkosten kunnen vereisen. Om deze en een
onnodig hoog olie- en brandstofverbruik te vermijden, is uw roetfilter laten reinigen of vervangen dus zeker geen slecht idee.
Probleem:
De elektronische indicator licht op, het voertuig presteert niet meer en een zeer hoog brandstofverbruik? Het partikelfilter heeft slechts een beperkte capaciteit om deeltjes op te slaan. Vanaf een bepaalde hoeveelheid moeten de partikels tijdens een regeneratieproces worden verbrand tot CO2 en as. Verschillende oorzaken kunnen ertoe leiden dat het regeneratieproces niet gestart wordt met als gevolg dat het partikelfilter verstopt geraakt.
Mogelijke oorzaken: Defecte of niet volledig functionerende (vervuilde) injectoren
Verkoolde of met roet bedekte EGR-klep
Wisselende brandstofkwaliteiten door een variërend bio-aandeel
Ongunstig rijprofiel (bv. veel korte ritten)
Oplossing:
Vanaf 2 november 2022 zijn wij bezit van de nieuwe roetfilterdeeltjesteller waarmee wij u veel beter kunnen helpen.
Eerst proberen we uw roetfilter te reinigen met
topproduct X-TEN. Nadien doen we weer een meting.
Als dit niet voldoende is wilt dat zeggen dat uw roetfilter vervangen moet worden.
Dit kan door een nieuwe roetfilter of een revisie roetfilter.
Hier krijgt u een vrijblijvende offerte voor.
Kostprijs 95,00 euro btw inbegrepen
Europese kwaliteit en een betrouwbare plaatsing voor een nieuwe roetfilter
We kopen enkel een nieuwe roetfilter en katalysatoren aan bij
gekende Europese fabrikanten. Onze onderdelen zijn daardoor
duurzaam en
kwalitatief en ze
voldoen aan alle gekende Europese regelgeving. Bovendien zijn onze katalysatoren en roetfilters exacte kopieën van de originele merkenonderdelen, waardoor ze we een
direct en perfect fit kunnen garanderen.
Waarvoor dient een nieuwe roetfilter eigenlijk?
Bij dieselmotoren ontstaan er fijne
roetdeeltjes door de onvolledige verbranding. Aan de koolstofkern van die roetdeeltjes hechten op hun beurt diverse
schadelijke stoffen en die mogen niet zomaar uitgestoten worden. Koolstofwaterstoffen en
fijn stof zijn immers bijzonder schadelijk
voor het milieu en uw en onze algemene gezondheid. Net daarom is de plaatsing van roetfilter verplicht in de meeste Europese landen, want die zal wél de uitlaatgassen doorlaten, maar tegelijkertijd de schadelijke roetdeeltjes tegenhouden.
Bij benzinemotoren is de uitstoot van fijne stofdeeltjes aanzienlijk minder, maar ook hier kunnen alsnog heel wat schadelijke deeltjes gefilterd worden. Daarom is ook bij benzinewagens een katalysator
verplicht.